Ahad, 5 Julai 2009

lepaskan rasa itu

maaf jika terlewat untuk menambah entri di blog ini.sesungguhnya aku bukan seorang penulis professional yang terlalu mudah untuk melakar apa yang difikirkan dalam bentuk ayat.

jika ada rasa maka aku akan tulis.dan jika tiada apa maka aku lebih selesa untuk berkunjung kerumah rakan-rakan blogger yang lain.kadang-kadang akan kutinggalkan pendapat dan kadang-kadang hanya sekadar datang untuk membaca dan berdiam saja.

sebenarnya aku baru saja pulang dari blog seorang rakan ni.lalu idea itu muncul.maaf jika kau rasakan aku mencuri idea kamu.bukan mencuri cuma mahu menceritakan tentang aku dalam tajuk yang sama.

aku mahu bercerita tentang stress,sakit hati,makan hati dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.maka jika sudi bacalah.jika tidak biar saja aku luah apa yang aku rasa.

diwaktu kecilnya aku lebih suka bersendiri.sehingga kini aku lebih suka bersendiri kerana aku lebih suka begitu.lebih tenang dan aman untuk hati ini.kerana aku ini suka memandang sesuatu itu dengan lebih dalam.maka kadang-kadang aku akan merasa sakit hati jika melihat orang itu begini begitu.padahal pada mata kamu biarkan saja.mahu peduli apa sama itu semua.tapi tidak pada aku.

jadi,balik kepada tajuk asal.ingin aku ceritakan tentang cara-cara aku melepaskan tekanan,sakit hati,makan hati dan perkara-perkara seumpama itu.sebab musababnya mungkin ada yang pernah aku ceritakan.jadi pada kali ini hanya cara aku melepaskan semua apa yang aku rasa.

zaman kanak-kanak,jika ada yang tidak menyenangkan hati ini atau dengan ayat yang lebih mudah,sakit hati aku akan kayuh basikal dengan sepenuh tenaga sehingga penat.dan matahari senja akan menjadi tempat aku meluah segala.jika beban itu masih terasa berat untuk hati ini,bantal tidur akan menjadi mangsa air mata.ya aku suka menangis pada waktu kecil..tapi tiada siapa yang tahu kerana waktu itu semua sedang nyenyak tidur.kini kalian tahu tentang aku pada waktu kecil.

remaja pula terlalu gelap buat aku.dimana ego itu semakin meninggi dan amarah itu bagaikan api yang menanti untuk disiramkan dengan minyak.aku lebih senang menyelesaikan masalah dengan kaki dan tangan yang ada.kononnya cara lelaki padahal hanya mencari kepuasan.sehinggalah tuhan menarik kembali insan-insan yang aku sayang.aku seperti hilang panduan ketika itu dan aku sedar aku hanyalah si lemah yang tidak punya apa-apa untuk dibanggakan.rokok menjadi teman baik ketika itu.dan disuatu hari itu aku tumbang tanpa ku sedar (black out) kerana terlalu banyak menghisap rokok tanpa henti.

melangkah ke alam kolej aku mempunyai tabiat melepaskan semua dengan cara yang lain pula.kali ini lebih selesa dengan menumbuk pintu bilik,almari,katil,meja dan semuanya lah.aku puas bile dapat melepaskan sakit itu.

di akademi itu pula aku mengenal dunia ini dengan lebih dalam lagi.aku kenal air kencing syaitan,aku kenal tentang manusia yang berkawan hanya kerna sesuatu.terlalu sukar untuk mencari mereka yang jujur.dan kebiasaannya air kencing syaitan itu akan menjadi teman ku tatkala terlalu berat yang ku pikul.dan akan aku torehkan tangan ini dengan benda-benda tajam sehingga berdarah dan sehinga puas.luka itu lansung tidak terasa kerana aku merasakan luka didalam itu lebih perit rasanya.

tapi kini....

telah aku tinggalkan semua yang dulu.telah aku buang segala yang menghitam dan menggelap gelitakan hati ini.semua orang perlu berubah kearah yang lebih baik dan peluang itu harus kita beri kerana tidak akan ada seorang pon dari kita yang terlepas dari melakukan kesalahan dalam hidup ini.*senyum jika kamu setuju*

kini aku lebih senang pergi ke tempat yang tenang seperti putrajaya untuk menikmati keindahan alam.dan jika di kampung aku lebih suka ke pantai.cuba lah...lepaskan semua yang kamu rasa.bahagia itu kita yang cipta.bahagia itu apa yang kita lihat dengan mata kita.bahagia itu apa yang kita ingin rasa.

jadi...mari merasa :)

6 ulasan:

KasutHitamku berkata...

mr berret..im not in good condition..some1 dah lukakan ati aku..kalau aku boleh belah dada ini, mahu aku bersihkan semua luka, takut andai luka ini akan bernanah kelak..

red shoes berkata...

aku senyum
tanda aku setuju
tipu andai ada yg enggan senyum

semua org pernah ada
kebodohan hidup
pernah jadi bodoh
dan kadang terus jadi bodoh

apapun
Tuhan anugerahkan akal
supaya kita jadi pandai
sila guna
aku juga mahu
guna akal sebaiknya
kamu juga ya

sila hidup dengan baik
(^_^)

CoOkiE MoNSter berkata...

i think u're quite brave to change, to run from ur dark side. thus, appreciate what u hv today becoz we dont know when we'll lose it all.

--k e c h i k-- berkata...

berett,,
the trouble is not that we are never happy.It is that happiness is so episodical..

aper2 problem yg dtg,,,cerita r kepada yg Esa..

mrberett berkata...

terima kasih buat semua yang memberi semangat :)

~TeehA~ berkata...

penulisan yg bagus..sabar ek n thanks m'jengah blog sy..Igtkn dah x sudi sggah..huhu..anyway, kalo dtg putrajaya lg, bgtau lah..